Tervehdys!
Kuten jotkut ovat saattaneet jo huomatakin, julkaisin viime viikolla ihka ensimmäisen e-kirjani. Tai kyseessä on lähinnä opas, jos minulta kysytään. Mutta sähköisessä muodossa, eli kyllähän se e-kirja sitten on!
Tänään ajattelin hieman avata, miksi siis kirjoitin e-kirjan bloggauksesta?
E-kirjani lähtöajatus?
Pääajatuksena prosessille oli, että jos minä, täysin nollataitoinen bloggauksen pystyi tiettyyn lukijatasoon kahdessa vuodessa, pystyy siihen siis kuka vaan! Tämän viestin välitys oli pääideana alkaa kirjoittaa e-kirjaa. Ja eritoten se, miten minä sen tein ja miten prosessi henkilökohtaisesti eteni allekirjoittaneella.
Ja totta kai valehtelisin jos väittäisin, että minusta ei olisi mukavaa saada extratuloja sadoista työtunneista, joita kirjoittamiseen olen laittanut. Itsekin maksan mielelläni itselleni hyödyllisestä tiedosta.
Miten aloittaa blogi? Onko oikoteita onneen?
En yritä lähteä leikkimään mitään gurua tai kaikkitietävää skenen suhteen. Tottahan minulla on vielä paljon opittavaa. Tämän fakta minulle on valjennut, kun olen jutellut esimerkiksi yli kymmenen vuotta alalla olleiden kanssa.
Perustin oman sivustoni heinäkuussa 2017. Tällöin en tiennyt, mitä sana ”domain” tai ”webhotelli” tarkoittavat. Bloggaamisesta tiesin sen verran, että muutamat julkkisnimet höpisevät välillä blogiinsa elämänsä kriiseistä. Tarve jakaa omaa tarinaani meni kuitenkin kaiken teknisen epätietoisuuden ohitse.
Kaikki on opittavissa.
Blogin perustamisen dilemmat
Mutta sen uskallan käsi sydämellä sanoa, että tietyt pykälät ja askeleet joita e-kirjaani listasin, ovat toimineet minulle ja toimivat varmasti muillekin, oli kyse sitten blogin, Youtuben tai podcastin sisällön luomisesta ja levittämisestä.
Minä sain aloittaessani paljon apua kokeneemmilta sekä tietotekniikan, että itse blogiskenen ja bloggauksen saralla. Mietin, että jos tästä kaikesta tiivistäisi sen oleellisimman tiedon, jonka itse kokeilin aikanaan käytännössä yhdeksi paketiksi, se voisi auttaa monia!
Itselläni pyöri kesällä 2017 päällimmäisinä seuraavat kysymykset: ”Miten omaa tarinaa kannattaa jakaa ja mihin?”,”Millainen minun kohdeyleisöni on?”, ”Miten voisin auttaa tällä ihmisiä?”, ”Miten oman sivun ylläpito toimii?” ja eritoten ”Miten tavoitan tällä ihmisiä?”.
Kaikkeen löytyy onneksi vastaukset, joita voi soveltaa tapauskohtaisesti.
Lumipalloefekti luo motivaatiota
Kuten tuumailen kirjassanikin, niin kun huomaa, että omat tuotokset tavoittavat yhä enemmän populaa, sitä isompi motivaatio itsensä kuorimiseen vereslihalle herää. Herää vuorovaikutuksen tunne ja ajatus siitä, että tällä kaikella on joku merkitys.
Kirjoitin itse ensimmäisen vuoden kasvottomana tarinat edellä. Vain varjo, jolla on tarinoita kerrottavanaan. Tämä oli sangen vapauttavaa itselleni. Blogin kaupallistamisesta ei ollut tällöin ajatustakaan. Eikä se ole sitä isossa määrin edelleenkään.
Blogiskene ei ole kuolemassa
Nykyään kuiskitaan paljon, että blogiskene tekisi kuolemaa. Itse ja monet kollegat tätä eivät ole kuitenkaan huomanneet. Blogeja luetaan edelleen paljon. Vaikka toki elävä kuva on ottanut isoa asemaa, perinteinen lukeminen tuskin kuolee koskaan. Siinä on kuitenkin aina se vivahde, että saa mutustella tekstiä omilla päänsisäisillä mausteillaan höystettynä, eikä kaikkea tarjoilla valmiina.
Ihmisillä on ja tulee aina olemaan tarve jakaa kokemuksiaan elämästä. Osalle paras kanava on neukkarin kahvipöytä, osalle se on kirjoittaminen ja sen myötä blogi. Ja suurimmalle osalle blogia kirjoittavista on tärkeää, että tarinat tulevat huomatuksi.
Siksi kirjoitin e-kirjan bloggaamisesta.
E-kirjani: ”Kuinka kasvattaa blogisi nollasta 30 000 lukijaan alle vuodessa?”
Rakkaudella,
Veli_K